Wkrótce nadejdzie jesień, pora zatrzymania wzrostu, magazynowania pożywienia i przygotowania do nadchodzącej zimy. Jesienią ziemia jest jeszcze ciepła po lecie ale powietrze jest już zimniejsze. W medycynie chińskiej jesieni przypisany jest żywioł Metalu, któremu przyporządkowana jest para narządów Płuca, które odpowiadają za odporność i Jelito Grube. I faktycznie o tej porze roku coraz więcej osób skarży się na dolegliwości ze strony tych narządów, jest więcej infekcji układu oddechowego, którym towarzyszy kaszel i katar. Obserwując zmiany na zewnątrz, skracanie się dnia, powinnyśmy udawać się na wcześniejszy spoczynek. O tej porze zwierzęta zaczynają robić zapasy na zimę a rośliny kierują swoje soki do korzeni. Również my musimy o tej porze znacznie oszczędniej gospodarować nasza energią, a obserwując przyrodę zmienić styl żywienia:

  1. Ponieważ żywiołowi Metalu przypisany jest smak ostry, produkty o smaku ostrym są zalecane jesienią. Zwłaszcza w przypadku pojawienia się wewnętrznego zimna, dreszczy, początków przeziębienia wskazane jest spożywanie ostrych produktów: czosnek, cebula, imbir, cynamon, chili. Dla osób zdrowych lekko ostre i łagodnie ogrzewające produkty zrekompensują zewnętrzny wpływ zimna. Z jesienią i żywiołem Metalu związane są takie zboża jak: ryż, proso, owies i jęczmień. Warto zwiększyć ich podaż w czasie jesiennych dni. Ryz usuwa ‘wilgotne gorąco’ z jelita grubego (biegunka), usuwa kwas moczowy (mocznica, reumatyzm). Jęczmień oczyszcza gorąco, zatem warto spożywać go przy gorączce i stanach zapalnych zwłaszcza układu moczowego. Owies z kolei dodaje energii życiowej i wzmacnia ścięgna. Działa przeciwbiegunkowo, jest zalecany przy niedoczynności tarczycy, impotencji i bezpłodności. Zatem jesienią świetnym pomysłem na śniadanie jest spożywanie owsianki z lekko rozgrzewającymi przyprawami i owocami, które jeszcze występują (np. śliwkami).
  2. Należy zwiększyć podaż ostrych warzyw takich jak: por, rzodkiew, brukselka, kapusta, kalafior, seler.
  3. Jesienią ograniczmy spożywanie produktów surowych. Soki ze świeżych warzyw coraz częściej można zastępować kompotami. Warzywa z kolei należy dusić i piec.
  4. W jesienne coraz dłuższe wieczory chętniej sięgamy po słodycze. Aby zmniejszyć ryzyko spożywania ich w zbyt dużej ilości i jednocześnie poprawić sobie nastrój warto sięgnąć po produkty o smaku słodkim: dynia, marchew, kukurydza, słodkie ziemniaki, kasza jaglana, mięso z kurczaka. Regularne spożywanie posiłków składających się z warzyw, zbóż i produktów mięsnych o smaku słodkim zmniejszy naszą chęć sięgania po słodkie przekąski.
  5. Osoby które dopadła nadmierna suchość jako konsekwencja wysokich temperatur podczas lata z objawami takimi jak: egzema, zaparcia, sucha skóra, sucha kaszel powinny do swoich jadłospisów dodać takie nawilżające produkty jak: jabłka, gruszki, miód, kapustę pekińską, kalafior, grzyby i niewielką ilość nabiału. Tym samym osoby które nagromadziły zbyt dużo wilgoci (często jako konsekwencja przebywania w zbyt wilgotnym klimacie) w postaci grzybic, upławów czy przewlekłego kataru powinny spożywać więcej produktów osuszających: imbir, kardamon, goździki, a kasze przed gotowaniem powinny zostać chwilę uprażone